RHA MA750 vs Yamaha EPH-100 – porównanie

Zarówno RHA MA750, jak i Yamaha EPH-100 prezentują dość podobny poziom i jakość brzmienia. Jednocześnie oba te modele słuchawek tonalnie i barwowo stają na niemal przeciwnych biegunach – ciemniejszego i jaśniejszego prezentowania dźwięku. Jak wiadomo idealnych słuchawek nie ma, ale jedne mogą być przynajmniej bliższe preferencjom niż inne. Warto natomiast pamiętać korzystając ze słuchawek, że wiele niepożądanych rzeczy można w nich skorygować poprzez ustawienia źródła dźwięku.

rhaMA750i_yamahaEPH100

Yamaha EPH-100

yamahaEPH100

  • słuchawki ciemniejsze i cieplejsze
  • bardziej naturalne i muzykalne brzmienie od MA750
  • bas mocniejszy, ale też nieco rozwlekły
  • wokale naturalniejsze i bardziej „analogowe”
  • soprany lepiej stonowane i ocieplone, mniej „syczeń” i sybilizacji
  • mniej harmonicznych i mikrodetali w sopranach
  • większe nasycenie, sprężystość i kontrast brzmienia
  • scena bardziej realistyczna i namacalna, troszkę mniejsza na szerokość
  • nieco mniejsza mikrodetaliczność, głównie związana z mniejszą obecnością harmonicznych
  • słabsza jakość wykonania kabla, mniejsze i lżejsze obudowy

RHA MA750 / MA750i

rhaMA750i

  • słuchawki jaśniejsze i bliższe neutralności od EPH-100
  • mniejsza naturalność i muzykalność brzmienia
  • bas szybszy, bardziej zwarty, kontrolowany i mniej podbity
  • wokale mniej naturalne i bardziej „cyfrowe” w ślad za większym ochłodzeniem i surowością
  • soprany sykliwe i iskrzące, chłodniejsze i bardziej obecne niż u EPH-100
  • więcej harmonicznych, dłuższe wybrzmiewanie sopranów
  • większa twardość, matowość i surowość brzmienia
  • scena bardziej techniczna i nastawiona na separację a nie stereofonię i głębię jak u EPH-100
  • większa mikrodetaliczność głównie w tonach wysokich
  • lepsze wykonanie kabla, za to słuchawki wyraźnie cięższe
  • wymagają długiego wygrzania, ok. 200 godz.

Yamaha EPH-100 mają się tak do RHA MA750, jakby te pierwsze bardziej ochłodzić, trochę wyostrzyć i przesunąć ich balans tonalny z basów na soprany. Właściwie to jest kwintesencja różnic między tymi dwoma modelami słuchawek – reszta jest niejako pochodną tych różnic. RHA są bardziej neutralne i analityczne, a Yamahay bardziej muzykalne i naturalniejsze w odbiorze. Oba modele mają w sumie dość podobny nieco surowy i suchy charakter sopranów, natomiast u EPH-100 są one wyciszone, podczas gdy u RHA – podbite. MA750 jednocześnie demaskują to, co jest najsłabszą stroną Yamah, czyli nie najlepiej zdefiniowany i kontrolowany bas. Gdyby tylko EPH-100 troszkę poprawić w zakresie basów, byłyby to słuchawki niemal bez wad (z pomocą przychodzi nieoceniony equalizer). Słabą stroną RHA MA750, która wielu osobom może wydać się wręcz dyskwalifikująca, jest ogólnie dość męczący i techniczny ich charakter, z mocną obecnością nieco surowej i chłodnej góry pasma. W rzeczy samej, jak pokazują pomiary, RHA sięgają w reprodukcji wysoko ponad pasmo 10 kHz (ponownie – warto skorzystać z equalizera, który czasem czyni cuda).

Słuchawki Yamaha EPH-100 będą więc lepszym wyborem dla osób lubiących bardziej dociążone na basie, naturalne i ocieplone brzmienie, a chcieliby znacznie wyższą wierność i realizm dźwięku niż mają do zaoferowania tańsze słuchawki dokanałowe. RHA MA750 to lepszy wybór dla fanów brzmień bardziej rozjaśnionych i neutralnych, bliższych armaturowej, technicznej precyzji. Podkreślmy na koniec raz jeszcze, że zarówno brzmienie EPH-100 jak i MA750 można łatwo skorygować i ustawić pod swoje preferencje za pomocą equalizera, który szczególnie w lepszej klasie odtwarzaczy i źródeł audio jest precyzyjniejszy i bardziej efektywny (bezstratny). Wystarczy ustawić np. od -4 do -2 dB na 40-100 Hz u EPH-100 oraz od -2 do -4 dB na 10-16 kHz u MA750 aby obu słuchawkom nadać większy balans tonalny i wyrównany, spójny charakter.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s