Jak dobrze wybrać słuchawki (2)

W pierwszej części artykułu zwrócona została uwaga głównie na aspekty fizyczne, które mogą przyczyniać się do niesatysfakcjonującej gry słuchawek. Warto jednak podkreślić też różnice związane z charakterystyką brzmieniowo-tonalną oraz właściwościami akustycznymi odtwarzaczy i słuchawek, które często mogą być główną przyczyną problemów.

Po pierwsze zauważmy, że tak samo słuchawki, jak i odtwarzacze nie zawsze są neutralne i obojętne pod względem balansu i charakterystyki brzmienia reprodukowanego dźwięku. W przypadku odtwarzaczy część sprzętu w przedziale do ok. 1 tys. zł jest w jakiś sposób przebarwiona lub odchylona brzmieniowo od tzw. referencji i neutralności. Część odtwarzaczy będzie odznaczała się wyraźnie ocieplonym brzmieniem, z mniej lub bardziej podbitym zakresem basów, inne z kolei będą brzmiały chłodniej i analitycznie, jeszcze inne z charakterystyką „V” (podbitymi dolnym i górnym zakresem) lub z wyraźnym rozjaśnieniem, czyli wyeksponowanymi tonami wysokimi. Pewna część źródeł podkreśli i uwypukli środkowy zakres pasma, czyli wokale, zaś pewna mniej liczna część odtwarzaczy będzie zachowywać się w miarę neutralnie i obojętnie z krzywą pasma bliską prostej linii poziomej. Ponadto odtwarzacze reprodukując dźwięk budują określoną akustycznie scenę o większych lub mniejszych rozmiarach i sposobie prezentacji dźwięku – bardziej przestrzennej, stereofonicznej i holograficznej lub bezpośredniej albo płaskiej.

To samo dotyczy słuchawek. Każde z nich można pogrupować nie tylko pod względem sceny, przestrzenności, głębi i bezpośredniości prezentacji dźwięku, lecz także pod względem jego charakterystyki brzmieniowej i tonalnej. Przy dobieraniu słuchawek należy więc mieć świadomość oczekiwań dotyczących ich specyfiki, z jaką reprodukują one dźwięk. Na rynku znajdziemy więc słuchawki brzmiące ciepło (o miękkiej, słodkiej i gładkiej barwie, która zazwyczaj określana jest też jako naturalna), neutralnie (pomiędzy barwą ocieploną i zimną), chłodno (o barwie wyostrzonej, nierzadko metalicznej i nienaturalnej), analitycznie (z podkreślonymi i wyeksponowanymi detalami, obnażającymi niuanse i jakość nagrania, często słuchawki analityczne są też chłodne). Ponadto słuchawki pod względem charakterystyki tonalnej mogą być ciemne „\” (z podbitym mocnym basem dominującym nad całą resztą lub częścią zakresu pasma) lub jasne „/” (z dominującymi sopranami). Można też pogrupować słuchawki pod względem charakterystyki brzmienia „V” (lub „U” – z mocnymi basami i sopranami a nieco wycofanymi środkowymi tonami), zbalansowanej (zrównoważonej, neutralnej) lub też skoncentrowanej na mocnej średnicy/wokalach „Λ”.

Dodatkowym elementem mającym wpływ na oczekiwaną grę słuchawek jest również poziom ich detaliczności, rozdzielczości i precyzji dźwięku. Są to jednak właściwości związane głównie z jakością dźwięku (SQ) i należy oczekiwać, że w droższych słuchawkach ten parametr będzie lepszy, choć nie jest to reguła – w praktyce zdarza się, że tańsze słuchawki mogą odznaczać się lepszą jakością dźwięku, a tylko z powodów marketingowych droższe modele mogą być sprzedawane jako lepsze (tak jest np. w przypadku słuchawek spod marki Beats by Dre). Słuchawki więc mogą brzmieć zarówno ciepło, w stylu „V”, jak i chłodno, a przy tym być mniej lub bardziej detaliczne, holograficzne itd. Tylko słuchawki z założenia analityczne lub monitorowe powinien cechować wysoki poziom detaliczności i rozdzielczości.

Zatem jedynie wiedząc jakiego brzmienia oczekujemy od słuchawek możemy właściwie dobrać je same oraz odtwarzacz/źródło dźwięku, uzyskując w ten sposób synergię i pożądany efekt w postaci satysfakcjonującej gry słuchawek. Jeśli więc nasz odtwarzacz ma np. dość ciepłe brzmienie i faworyzuje pewne pasmo dźwięku, to powinniśmy przemyśleć, czy interesuje nas efekt w postaci spotęgowania, wzmocnienia tych cech odtwarzacza, czy ich zneutralizowania, wybierając np. bardziej zbalansowane i neutralne słuchawki do ciepłego i nieco ciemnego odtwarzacza. Właściwy dobór sprzętu, uwzględniający jego charakterystykę brzmieniowo-tonalną i akustyczną umożliwi więc skorygowanie pewnych niepożądanych mankamentów, jak np. wąskiej, zagęszczonej sceny odtwarzacza, lub zbyt jasnego i chłodnego brzmienia słuchawek, pozwalając nam cieszyć się brzmieniem najbardziej dopasowanym do naszego gustu i oczekiwań lub słuchanych najczęściej gatunków muzycznych. W praktyce bowiem zdarza się, że słuchawki, które z określonym źródłem nie podobają nam się i niedobrze w naszej ocenie brzmią, mogą zagrać przyjemnie i zgodnie z oczekiwaniami w połączeniu z innym odtwarzaczem lub wzmacniaczem. Warto to zweryfikować i podejść do problemu z zakupionym sprzętem audio kreatywnie, tzn. szukając przyczyn i rozwiązań.

Przy ocenie charakterystyki brzmienia słuchawek pomocne są pomiary pasma przenoszenia. W tym celu odsyłam do linków w Polecanych oraz do tego artykułu.

Oto przykłady słuchawek o określonej charakterystyce brzmieniowo-tonalnej i akustycznej.

  • Zbalansowane: AKG K550, HiFiMAN RE-400, Brainwavz M1, Vsonic GR02 Balanced
  • Z charakterystyką „V”: Superlux HD681, JVC HA-S500, Philips SHE3590, Brainwavz R1
  • Z charakterystyką „Λ”: Shure SE315/425, Fischer Audio Tandem, Vsonic R02 Silver
  • Ciemne: Shure SE215, AKG K518, Fischer Audio Eterna, SoundMAGIC E10
  • Neutralne: AKG K550, Beyerdynamic DT880, Stax
  • Ciepłe i naturalne: Sennheiser HD650, Yamaha EPH-100, Brainwavz M1
  • Jasne: Shure SRH840, Rock It Sounds R-50, AKG K514 MKII
  • Analityczne: AKG K242HD/K240, Phonak Audeo, Etymotic ER-4/HF3, Stax
  • Z holograficzną dużą sceną: AKG K701, Sennheiser HD600/HD650, Phonak Audeo, Stax

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s