Jak wybrać głośne słuchawki?

Wielu z was mogło spotkać się z problemem zbyt cicho grających i trudnych do napędzenia słuchawek (szczególnie na źródłach przenośnych). Czy jest na to jakiś sposób, aby przed zakupem upewnić się, że nie będziemy mieli takiego problemu?

Wszystko zależy od tego jak rzetelnie podszedł producent do poinformowania nas, konsumentów, o wynikach pomiarów wyprodukowanych przez siebie słuchawek (zakładając oczywiście, że te pomiary zostały wykonane poprawnie – ale na to praktycznie nie mamy już żadnego wpływu).

Tak naprawdę potrzebne są nam dwie informacje i ewentualnie trzecia uzupełniająca.

Pierwsza i w zasadzie najważniejsza to skuteczność lub czułość, czyli poziom ciśnienia akustycznego (ang. skrót SPL) mierzony w decybelach (dB) przy 1 mW mocy lub 1V napięcia (pamiętajmy, że odczuwalna głośność przy skuteczności mierzonej na 1V będzie niższa od głośności przy takiej samej wartości skuteczności podanej na 1 mW). Ten wskaźnik informuje nas właśnie jak głośno ze słuchawek może wydobywać się dźwięk. Jednocześnie jest on wartością logarytmiczną, stąd różnica nawet kilku dB może wymagać wielokrotnego zwiększenia mocy dla uzyskania takiego samego efektu głośności.

Druga pomocna dla nas informacja to opór elektryczny, czyli impedancja słuchawek mierzona w omach (Ω). Większa impedancja oznacza większe zapotrzebowanie na napięcie. Przy źródłach przenośnych powinniśmy więc unikać słuchawek wysokoomowych, pod warunkiem, że nie mają one jednocześnie wysokiej skuteczności.

Ostatnia informacja która może być pomocna, ale ma raczej drugorzędne w tym przypadku znaczenie, to nominalna moc wejściowa mierzona w miliwatach (mW). W skrócie maksymalna moc wejściowa słuchawek informuje jak mocny może być sygnał doprowadzony do słuchawek aby ich nie uszkodzić, a nominalna – jaką moc powinny normatywnie słuchawki otrzymywać (zazwyczaj jest to moc, przy której poziom ciśnienia akustycznego w słuchawkach osiąga ok. 120 dB, a więc głośność jest już groźna dla naszego słuchu). Ta wartość w połączeniu z SLP pozwala nam się zorientować ile dane słuchawki tak naprawdę potrzebują mocy, aby osiągnąć podaną przez producenta skuteczność. Najlepszą informacją jest więc moc nominalna, ponieważ moc maksymalna może nie być dla nas tak miarodajnym wskaźnikiem głośności, gdyż np. może wynikać z właściwości fizycznych przetwornika, łącząc się ze wskaźnikiem SPL w mniejszym stopniu (skuteczność słuchawki mogą już osiągnąć znacznie poniżej maksymalnej mocy wejściowej).

Musimy jednocześnie mieć świadomość, że dla osoby o zdrowym słuchu, głośność w słuchawkach w cichym otoczeniu (czyli w domu, a nie w autobusie/na ulicy) na poziomie powyżej 90dB będzie odbierana jako mocno pogłośniona muzyka. Stąd jeśli słuchawki mają SPL 110dB/mW, to nie znaczy, że będziemy na nich słuchali muzyki z taką „dyskotekową” głośnością. Wskazuje to natomiast również jak dużo mocy będą potrzebowały takie słuchawki przy normalnym słuchaniu muzyki na poziomie 80-90dB, a w efekcie czy przenośny odtwarzacz, który zazwyczaj nie ma sygnału o dużej mocy (szczególnie zakupiony w krajach Unii Europejskiej), poradzi sobie z zadowalającym nas napędzeniem takich słuchawek.

Przejdźmy teraz do konkretów.

Słuchawki z zakresu impedancji 16 – 70 omów, których (maksymalna) skuteczność wynosi ok. 110 dB (/mW) i powyżej (np. 120), a nominalna moc wejściowa jest stosunkowo niska, poniżej 20 mW, powinny być bardzo głośne i łatwe do napędzenia (zakładając oczywiście, że podana informacja przez producenta jest dobrze zmierzona i rzetelna).

Przykładem słuchawek dokanałowych, które na pozór mogą wydawać się bardzo głośne, a w rzeczywistości będą wymagały większego podkręcenia głośności odtwarzacza są słuchawki o następujących parametrach:
Czułość: 103 dB, Impedancja: 16 Omów. Wynika stąd bowiem, że nie aż tak dużą skuteczność 103 dB osiągają one prawdopodobnie dopiero przy napięciu sygnału wejściowego ok. 130 mV (bardzo dużą głośność, rzędu 120 dB osiągną one przy mocy wejściowej sygnału ok. 50 mW). Do standardowej głośności 90dB będą więc potrzebowały 0.06 mW.

Oto przykład słuchawek dokanałowych bardzo skutecznych i głośnych:
Czułość: 110 dB, Impedancja: 20 Ω, Nominalna moc wejściowa: 10 mW. Wynika stąd, że producent przewidział ich normatywną pracę przy mocy wejściowej 10 mW (maksymalna moc wejściowa dla tych słuchawek wynosi wg producenta jedynie 40 mW). Efekt? Do standardowej głośności 90dB będą więc one potrzebowały nie 0.06, jak poprzednie, lecz tylko 0.01 mW.

Najczęściej jednak słuchawki dokanałowe należą do grupy najgłośniejszych i najłatwiejszych do napędzenia słuchawek. W przypadku nausznych słuchawek przenośnych sytuacja jest nieco gorsza, gdyż wiele z nich przy impedancji 32 Ω cechuje skuteczność rzędu 97-102 dB/mW – nie są to wartości wysokie, szczególnie, że hałaśliwe otoczenie ulicy, w jakim używane są słuchawki przenośne, będzie wymagało dodatkowego wzmocnienia głośności w odtwarzaczu audio.

Co do słuchawek o bardzo wysokich impedancjach np. 250, a nawet 600 omów, możemy być praktycznie pewni, że nawet przy wysokim wskaźniku skuteczności będą one potrzebowały wzmacniacza lub podłączenia do stacjonarnego sprzętu audio z wbudowanym wzmacniaczem. Wynika to z ich wysokiego zapotrzebowania na napięcie.

O tym, że producent podszedł do pomiaru słuchawek z przymrożeniem oka najlepiej może świadczyć podawanie wskaźnika SPL w pewnych widełkach, np. 104 dB +/- 4 dB. Takie niedoszacowanie lub zmienność w zakresie całego pasma zazwyczaj przekłada się na większe wymagania słuchawek względem poziomu sygnału. W praktyce bowiem każdy decybel odgrywa tu istotną rolę jeśli chodzi o interesującą nas głośność słuchawek (co wynika ze wspomnianego na początku logarytmicznego wzoru obliczania SPL).

Pomocnym narzędziem obrazującym co dotychczas zostało tu powiedziane jest kalkulator dostępny na poniższej stronie, który po wpisaniu impedancji słuchawek i ich skuteczności/czułości ze specyfikacji, przy wybranej wartości napięcia sygnału, pokazuje z jaką wtedy skutecznością zagrają słuchawki i ile przy tym mocy pobiorą z wyjścia słuchawkowego źródła:

http://headphone-amplifier.com/headphone-calculator

Czy to wystarczy? Teoretycznie i praktycznie tak, bo już sam wyskoki (ok. 110 dB/mW i więcej) wskaźnik SPL najczęściej się sprawdza. Bądźmy jednak gotowi na niespodzianki wynikające czy to z niepełnej lub błędnej informacji (np. właściwości kabla wpływają na podane parametry, a producent nie uwzględnił tego w swoich pomiarach; są znaczne różnice między skutecznością tonów niskich, średnich i wysokich), czy z faktu zaskakującej (być może nawet dla samego producenta) reakcji i zapotrzebowania jego słuchawek na sygnał wejściowy. Bywa też, że producenci nie precyzują lub mylnie podają nam wartość czułości mierzoną na 1 mW, gdy w rzeczywistości jest ona zmierzona na 1V, a wtedy np. 114 dB /1V okazuje się 97 dB /1mW – i mamy już odpowiedź dlaczego słuchawki przy podanej wartości SPL 114 dB są dość ciche.

Reguła pozostaje niezmiennie prosta: czym większą skuteczność (dB) osiągają słuchawki przy 1 mW mocy, tym będą one głośniejsze. Z kolei wysoka impedancja spowoduje większe zapotrzebowanie na napięcie sygnału, aby zapewnić oczekiwaną (deklarowaną) głośność. Zazwyczaj wskaźnik skuteczności powyżej 106 dB/mW przy impedancji poniżej 70 Ω oznacza już satysfakcjonująco głośne i łatwe do napędzenia słuchawki na źródłach przenośnych.

Na koniec krótka uwaga. Pamiętaj, żeby nie słuchać długo i często muzyki przy wysokich ustawieniach głośności, a więc powyżej 90 dB, bo to najpewniej uszkodzi twój słuch (dlaczego tak jest możesz dowiedzieć się np. tutaj: http://www.slyszymy.pl). Głośne, czułe słuchawki umożliwiają słuchanie muzyki na urządzeniach przenośnych przy rozsądnym ustawieniu głośności, bez potrzeby ich maksymalnego podgłaśniania i przez to szybszego wyczerpywania baterii smartfona lub innego odtwarzacza.

13 myśli nt. „Jak wybrać głośne słuchawki?

  1. Witam serdecznie ! Bardzo pomocny artykul, tyle ze przeczytalem juz po zakupie🙂
    Kupilem SoundMagic E10, ale wlasnie one nie sa takie glosne, jak np stare, bardzo stare malutkie sluchaweczki sony z nizszej polki cenowej. Moj telefon muze gra na maxa przy nowych SoundMagic E10 i przydaloby sie ciutek wiecej. Od urodzenia mam maly niedosluch. Moze wiecie zatem jakie na rynku sa dobre do 140 zlotych dokanalowki ktore same z siebie glosno graja. Wzmaczniacz dodatkowy do telefonu, nie wchodzi w gre, bo przy kompie mam Fioo E10 Olympusa, ktory swietnie sobie radzi z kazdymi sluchawkami. Bede ogromnie wdzieczny za pomoc !

    • trochę ponad 140 max 180 to fajne są creative tactic alpha dobre słuchawki ale ja juz z nich nie korzystam bo urwał mi sie kabel i to 2 razy ale to moja wina bo sie zagapilem i zahaczyłem o cos i sie urwało wiec sa ogolem dobre ale trzeba na nie uwazac obecnie mam zamiar kupic ‚Razer elactra” ale czy to dobry zakup ?

  2. Konkretnie myślałem o modelu Sennheiser HD 202 II, bo szukam czegoś w granicach ~100 zł.

    Ale teraz zauważyłem również ciekawe alternatywy w Twoich polecanych:
    – Superlux HD 681 EVO
    – Philips SHL3000

  3. Witam.

    Ponieważ się troszkę pogubiłem. Czy mógłbyś odpowiedzieć na pytanie, czy sluchawki SENNHEISER CX 275s , 16 ohm 121db , Bedą graly głośno czy cicho? Na pierwszy rzut oka wydaje mi się że powinny być głośne ale zagłębiając sie w twoj artykuł sam już nie wiem.

  4. Dzień dobry,
    Bardzo ciekawy artykuł, który trochę zobrazował mi sytuację i pokazał jak wiele nie wiem. Nie znam się na słuchawkach i bardzo prosiłbym Państwa (autora, komentujących) o pomoc. Mam taką sytuację, że mój ojciec jest osobą bardzo niedosłyszącą, dobrych kilka lat temu kupiłem mu słuchawki bezprzewodowe za jakieś 150 złotych, na których może oglądać telewizję. Jednak czas mijał i słuchawki te prawie się rozpadły. Chciałbym kupić mu nowe (nie zaczynajmy rozmowy o aparatach słuchowych czy innych rozwiązaniach, mają być słuchawki) i tu zaczyna się moja katorga… chodzę po sklepach, sony, philips, media-makrty, nie-media-markty i nie jestem w stanie znaleźć wystarczająco głośnych słuchawek…wszystko jest za ciche. Czy ktoś byłby w stanie polecić na prawdę głośne słuchawki do 500 zł? Nie interesuje mnie jakość dźwięku, barwa, pasma przenoszenia… moje dwa wymagania to: bezprzewodowe, i głośne… bardzo proszę o pomoc.

    • Dzień dobry, co do głośności to powinny one mieć w specyfikacji jak najwyższą czułość/SPL – powyżej 110 (proszę zwracać uwagę głównie na ten parametr w sklepie). Ale istotne jest tu też o jakiej technologi bezprzewodowej mowa – bluetooth czy starszej wifi 2,4GHz? Jeśli telewizor jest nowej generacji i można połączyć go ze słuchawkami Bluetooth to jest ich obecnie większy wybór i tak szybko patrząc na specyfikację, JBL E50BT powinny być dość głośne.

      • Dziękuje za szybką odpowiedź.
        Jeżeli chodzi o telewizor, to niestety nie ma wbudowanego modułu bluetooth, dlatego też muszę szukać słuchawek ze stacją bazową. Zaproponowane przez Pana faktycznie wyglądają na dobrego kandydata, jednak nie mają stacji bazowej. Jeżeli nie byłoby to dla Pana dużym kłopotem, czy odnalazłby Pan jeszcze jednego kandydata?
        Jeszcze też chciałem zapytać o inne podejście… czy kupienie „cichszych słuchawek”, ale poprzedzenie ich wzmacniaczem słuchawkowym np.: FiiO A3, FiiO E6 miałoby jakiś sens? Wydaje mi się że to mogłoby zadziałać w przypadku słuchawek przewodowych, jednak obawiam się że danie takiego wzmacniacza „przed bazę” nie przyniesie spodziewanego efektu. Czy jest w ogóle sens pchania się w tym kierunku? Co Pan sądzi?

  5. Wstawienie wzmacniacza mogłoby dać efekt gdyby przykładowo podpięcie do wyjścia słuchawkowego zestawu lub wieży stereo dawało tez efekt po pogłośnieniu tej wieży. Nie jestem obeznany ze słuchawkami tego typu, zna już Pan przepis, muszą one mieć w specyfikacji czułość/SPL najlepiej ok. 110 mW i więcej – proszę szukać, życzę sukcesu🙂
    http://www.ceneo.pl/Sluchawki/Komunikacja:Bezprzewodowe.htm
    Sennheiser RS 120 II – może te, próbował Pan?
    (Wszystko byłoby prostsze gdyby to jednak nie musiały być bezprzewodowe)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s