Hi-Fi

Trudno powiedzieć czy „high fidelity” coś znaczy i co to znaczy w rzeczywistości, w której dźwięk od jego powstania np. w instrumentach muzycznych i strunach głosowych wokalisty w studiu nagrań jest (wciąż) przetwarzany – najpierw żeby go nagrać, zmiksować i zmasterować oraz zapisać, a potem każdorazowo przetwarzany, żeby go odtworzyć i odsłuchać.

Wysoka wierność dźwięku to nade wszystko etykietka, jaką doklejają nam producenci sprzętu, aby wywrzeć na nas określone wrażenie i zachęcić do zakupu. Za tą etykietką kryją się co prawda pewne specyfikacje i normy, ale w praktyce chodzi o znalezienie się sprzętu w widełkach poziomu szumów i zniekształceń. Czy to, w połączeniu z charakterystyką przenoszenia, zapewnia nam reprodukcję dźwięku o jakości zbliżonej do oryginału (studyjnego nagrania lub granej na żywo muzyki)?

Odpowiedź jest oczywista, sami wiemy ile dziś w praktyce jest warta etykietka Hi-Fi. Żeby więc znaleźć prawdziwą wierność, o ile jesteśmy w stanie to zrobić, sami nie będąc producentem dźwięku, musimy kierować się swoim uchem. Po prostu, brać w ręce, słuchać i oceniać. Niestety żadna etykietka, żaden opis techniczny słuchawek nie wyręczą nas w tym. Najlepszym przykładem jest to jak się ma faktyczne pasmo przenoszenia dźwięku słuchawek z opisywanym, które w praktyce często niewiele ma wspólnego.

Inną kwestią jest też to, że nie każdy szuka wierności i neutralności dźwięku. Często mamy swoje preferencje co do brzmienia (nierzadko ciemnego, basowego) i to, czego szukamy w sprzęcie, to tak naprawdę wysoka jakość. Co prowadzi do wniosku, że w doborze sprzętu najczęściej balansujemy pomiędzy wiernością (Hi-Fi) a jakością (HQ) dźwięku.

Chociaż w wyborze najlepszych słuchawek nikt nas nie wyręczy, to z pewnością warto poznawać opinie innych, szczególnie te wiarygodne. Ograniczenia czasowe i finansowe najczęściej powodują, że po słuchawki sięgamy, pytając znajomego „co kupić?”, albo to samo robiąc na forum dyskusyjnym. Ale koniec końców weryfikacja zakupu nastąpi na naszych (twoich) uszach.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s